Δημοσιεύσεις
2024_ΑΑΙC Νευροεπιστήμη Επόμενο
Αριθμός περίληψης: 480 Θέμα: Υποθέμα: Γενική νευροεπιστήμη: Λέξεις-κλειδιά: Γενικές νευροεπιστήμες: Cognitive training , Cognition Επίδραση ενός προγράμματος γνωστικής κατάρτισης στο σπίτι που παρέχει πολύπλευρες ασκήσεις μέσω ενός ενιαίου έντυπου φυλλαδίου
Ιστορικό:
Οι ασκήσεις με χαρτί και μολύβι χρησιμοποιούνται συνήθως στην κλινική πρακτική από τους νευροψυχολόγους και συχνά
ανατίθενται στους ασθενείς ως εργασία για το σπίτι (Kang et al, 2019).
Ωστόσο, λίγες μελέτες έχουν διερευνήσει τον αντίκτυπό τους όταν
απασχολούνται ανεξάρτητα από ηλικιωμένα άτομα, ιδίως άτομα με ήπια νευρογνωστική διαταραχή (mNCD) στο
σπίτι.
Επιπλέον, οι ασκήσεις αυτές συνήθως επικεντρώνονται αποκλειστικά σε γνωστικά καθήκοντα εντός ενός συγκεκριμένου τομέα.
Η παρούσα μελέτη
παρουσιάζει τα αποτελέσματα ενός ολοκληρωμένου εκπαιδευτικού προγράμματος σε χαρτί που διεξήχθη στο πλαίσιο του ReMember-Me
AAL-2019-6-188-CP, το οποίο αφορά γνωστικές, σωματικές και συναισθηματικές συνιστώσες και εφαρμόστηκε ανεξάρτητα από
ηλικιωμένους στο σπίτι.
Μέθοδοι:
Στη μελέτη συμμετείχαν συνολικά 70 ηλικιωμένοι ενήλικες από το Βέλγιο, την Κύπρο, την Ιταλία και τη Ρουμανία (Mage=73,80 ± 6,89
ετών, 60% γυναίκες, 42,9% με mNCD, Meducation=12,94 ± 4,01 ετών).
Στους συμμετέχοντες δόθηκε για 60 ημέρες
ένα φυλλάδιο που περιείχε πολυτομεακές γνωστικές ασκήσεις, σενάρια ενσυνειδητότητας και διαλογισμού, σωματικές ασκήσεις
, και συνδέσμους QR σε λίστες αναπαραγωγής με τραγούδια κλασικής μουσικής (όπως Mozart), μαζί με φυλλάδια
που περιείχαν συστάσεις για τον τρόπο ζωής για σωματική, κοινωνική και ψυχολογική ευεξία, οι οποίες καταρτίστηκαν από συστάσεις πολιτικής
(π.χ. από τον Παγκόσμιο Οργανισμό Υγείας).
Οι συμμετέχοντες υποβλήθηκαν σε αξιολογήσεις πριν και μετά την παρέμβαση
χρησιμοποιώντας μια δοκιμασία έγχρωμων λέξεων τύπου Stroop (Jensen & William, 1966), την Κλίμακα Γηριατρικής Κατάθλιψης
(Sheik & Yesavage, 1986) και την Κλίμακα Μοναξιάς De Jong Gierveld (De Jong Gierveld & Van Tilburg, 2010).
Αποτελέσματα: Οι αναλύσεις επαναλαμβανόμενων μετρήσεων
ANOVA έδειξαν ότι οι συμμετέχοντες μετά την παρέμβαση είχαν στατιστικά σημαντικά
καλύτερες βαθμολογίες στις συνθήκες Stroop Χρώμα-Λέξη [F(1,38)=5689, p=.028, MDAY1=31.23±13.38, MDAY61=33.15±14.76) και
Λέξη [F(1,38)=6742, p=.012, MDAY1=79.72±18.8, MDAY61=82.13±19.1), χαμηλότερες βαθμολογίες στο GDS
[F(1,69)=5995, p=.017, MDAY1=3.29±2.73, MDAY61=2.66±2.69], και χαμηλότερες βαθμολογίες στην κλίμακα DJG [F(1,29)=10366,
p=.002, MDAY1=6.61±1.71, MDAY61=5.47±2.70].
Όταν αναλύθηκαν μόνο τα άτομα με mNCD, τα αποτελέσματα παρέμειναν
σημαντικά μόνο για το GDS [F(1,69)=5381, p=.028, MDAY1=4.40±2.83, MDAY61=3.20±3.35] και την κλίμακα DJG
[F(1,29)=10366, p=.002, MDAY1=6.61±1.71, MDAY61=5.47±2.70].
Συμπεράσματα:
Τα ευρήματα της παρούσας μελέτης υποδεικνύουν ότι οι ολιστικές, βασισμένες στο χαρτί παρεμβάσεις θα μπορούσαν να προσφέρουν οφέλη για
γνώση, το αίσθημα μοναξιάς και τη διάθεση μεταξύ των ηλικιωμένων ενηλίκων που ζουν στο σπίτι, συμπεριλαμβανομένων των ατόμων με mNCD.
Δεδομένου του αυξανόμενου παγκόσμιου επιπολασμού της γνωστικής έκπτωσης παγκοσμίως, τα ευρήματα της μελέτης μπορούν να υποδείξουν μια
πολλά υποσχόμενη και οικονομικά αποδοτική παρέμβαση για συγκεκριμένες κοινότητες.
Επιβεβαίωση υποβολής περίληψης:
2024_Brain and Mind 4ο Συνέδριο
Τίτλος: C.B: C.: Γνωστική αποκατάσταση των γλωσσικών δυσκολιών σε μείζονα νευρογνωστική διαταραχή (ΝΓΔ) σε μεγάλη ηλικία
Συγγραφείς: Τζιαννάρου1β & Παναγιώτα Ππάση1γ
1 Noesis Cognitive Center & Tech Solutions, Κηφισίας 9, 2480, Τσέρι, α sotiria@noesis.cy, β
antonia@noesis.cy, γ nayia@noesis.cy
Εισαγωγή: Γυναίκα 88 ετών (γεννημένη το 1935), με 9+ χρόνια εκπαίδευσης, νοικοκυρά, παρουσίασε σοβαρές γλωσσικές δυσκολίες
στο πλαίσιο μείζονος νευρογνωστικής διαταραχής (ΜΝΔ), κατά τη διεπιστημονική εξέταση
μετά την εισαγωγή της σε κλινική αποκατάστασης.
Η παρούσα μελέτη αξιολογεί τον αντίκτυπο ενός προγράμματος αποκατάστασης 60 ημερών
στη συνολική λειτουργικότητα και τις γνωστικές επιδόσεις της.
Μέθοδοι: Ο ασθενής υποβλήθηκε στην εξέταση Mini Mental State Examination-MMSE στα ελληνικά τον Σεπτέμβριο του 2023,
και ακολούθησε ένα πρόγραμμα γνωστικής επανόρθωσης δύο φορές την εβδομάδα, διάρκειας 45 λεπτών.
Μια εναλλακτική έκδοση του MMSE χορηγήθηκε
τον Νοέμβριο του 2023.
Η φαρμακευτική αγωγή που λάμβαναν για την κατάθλιψη, το άγχος, την υψηλή αρτηριακή πίεση και τα συμπληρώματα βιταμινών
παρέμειναν αμετάβλητα κατά το τελευταίο εξάμηνο.
Αποτελέσματα: Η αρχική βαθμολογία του MMSE ήταν 1/30 (σημείο στην επανάληψη της γλώσσας).
Μετά το πρόγραμμα αποκατάστασης
, η βαθμολογία MMSE αυξήθηκε σε 4/30, με βαθμούς που καταγράφηκαν στο χωρικό προσανατολισμό, στην κωδικοποίηση, στην παρακολούθηση οδηγιών
και στην επανάληψη της γλώσσας.
Το προσωπικό της κλινικής ανέφερε βελτιωμένη διάθεση, συνεργασία,
συνομιλιακές δεξιότητες, μειωμένες παρεμβολές και καλύτερη γλωσσική δομή σε σύγκριση με την αρχική τιμή.
Συμπέρασμα: Τα ευρήματά μας υποδηλώνουν ότι η στοχευμένη αποκατάσταση μπορεί να σχετίζεται με οφέλη για τα ηλικιωμένα άτομα
με γλωσσικές δυσκολίες, ακόμη και με μείζονα ΜΔΣ.
Η εξοικείωση με τις κλινικές εγκαταστάσεις
κατά τη διάρκεια αυτών των 60 ημερών μπορεί να επηρέασε τα αποτελέσματα.
Το πρόγραμμα συνεχίζεται για τον C.B., ενώ περαιτέρω ενημερώσεις
αναμένονται το 2024.
2024_Labroots
Το ταπεινό, χάρτινο βιβλιαράκι ως μέθοδος παροχής πνευματικής διέγερσης στους ηλικιωμένους στο σπίτι: και προκαταρκτικά αποτελέσματα της πιλοτικής εφαρμογής
Μόζα, Σωτηρία1α, Χρυσοστόμου, Σαββίνα1β & Τζιαννάρου, Αντωνία2
1 Noesis Cognitive Center & Tech Solutions Ltd, Κηφισίας 9, 2480, Λευκωσία, a sotiria@noesis.cy, b savvina@noesis.cy
2 Materia Group, Athalassis 41, 2221, Λευκωσία, Κύπρος, antonia@materia.com.cy
ΕΙΣΑΓΩΓΗ
Παρά την αυξημένη ψηφιοποίηση στη σύγχρονη εποχή, οι επαγγελματίες υγείας εξακολουθούν να βασίζονται σε ασκήσεις σε χαρτί και μολύβι ως μέρος των συνεδριών γνωστικής κατάρτισης
ή να παρέχονται ως εργασία για το σπίτι για τους ασθενείς τους (Kang et al., 2019).
Αυτές οι ασκήσεις συνήθως επικεντρώνονται αποκλειστικά σε
γνωστικές εργασίες.
Η παρούσα μελέτη αποσκοπεί στην παρουσίαση μιας ολιστικής προσέγγισης που αναπτύχθηκε στο πλαίσιο ενός ερευνητικού προγράμματος για την τόνωση όχι μόνο των γνωστικών τομέων
αλλά και της διάθεσης, της σωματικής δραστηριότητας και άλλων λειτουργιών που παρέχονται μέσω ενός ενιαίου, έντυπου φυλλαδίου και εξετάζει τα αποτελέσματα ενός προγράμματος κατάρτισης
διάρκειας 60 ημερών, το οποίο αυτοδιαχειρίζονται οι ηλικιωμένοι στο σπίτι τους.
ΜΕΘΟΔΟΙ
Το φυλλάδιο αναπτύχθηκε στο πλαίσιο του έργου ReMember-Me που συγχρηματοδοτήθηκε από το πρόγραμμα AAL.
Περιλάμβανε 100 σελίδες με γνωστικές ασκήσεις που αξιοποιούσαν τη μνήμη εργασίας (παράδειγμα 1), την οπτικοχωρική μνήμη (παράδειγμα 2), τη γλώσσα (παράδειγμα 3), την προσοχή και την ταχύτητα επεξεργασίας πληροφοριών (παράδειγμα 4) και την εκτελεστική λειτουργία (παράδειγμα 5).
Το φυλλάδιο περιλάμβανε επίσης εικόνες-χειρίδια για ασκήσεις στο σπίτι (καθιστές ή όρθιες), σενάρια για την ενσυνειδητότητα και κωδικούς QR που συνδέονταν με κλασική μουσική και χαλαρωτικούς ήχους.
Στη μελέτη συμμετείχαν εβδομήντα ηλικιωμένοι ενήλικες από το Βέλγιο, την Κύπρο, την Ιταλία και τη Ρουμανία (μέση ηλικία = 73,80 ± 6,89 έτη, 60% γυναίκες, 42,9% με mNCD, μέσος όρος ετών εκπαίδευσης = 12,94 ± 4,01).
Κατά τη διάρκεια μιας περιόδου 60 ημερών, οι συμμετέχοντες έλαβαν ένα φυλλάδιο που περιείχε πολυτομεακές γνωστικές ασκήσεις, σενάρια ενσυνειδητότητας και διαλογισμού, λίστες αναπαραγωγής κλασικής μουσικής και φυλλάδια που περιείχαν συστάσεις για τον τρόπο ζωής για σωματική, κοινωνική και ψυχολογική ευεξία, οι οποίες προέρχονται από κατευθυντήριες γραμμές πολιτικής (π.χ. από τον Παγκόσμιο Οργανισμό Υγείας).
Οι αξιολογήσεις πριν και μετά την παρέμβαση πραγματοποιήθηκαν με τη χρήση του τεστ έγχρωμων λέξεων τύπου Stroop (Jensen & William, 1966), της Κλίμακας Γηριατρικής Κατάθλιψης (Sheik & Yesavage, 1986) και της Κλίμακας Μοναξιάς De Jong Gierveld (De Jong Gierveld & Van Tilburg, 2010).